lauantai 13. elokuuta 2011

Ilmansuodatin





Kun kaasari oli vaihtunut edellisenä iltana, aamulla oli pakko lähteä ostoksille. Motonetistä mukaan tarttui pestävä vaahtomuovinen ilmansuodatin. Alunperin kai tarkoitettu tuning-heebojen corollaan. Tässä oli kuitenkin tukevan oloinen "ranka" sisällä, irroitettava vaahtomuovisuodatin, ja päällä metalliverkko. Ja kivan sininenkin vielä. Ajatuksena on että vanhasta kotarista jääneet puolenkymmentä suodatinta voisi leikellä sopimaan tähän putsariin. KTM:n putsarikotelo ei Mikilonin apurunkoon varmaankaan mahtuisi vaikka kuinka yrittäisi. Taas projekti alkoi tutulla nurkkien penkomisella, löytyi pala SäSi-peltiä, 2.5 tuuman pakoputken mutka, rosterikäyrän puolikas ja pätkä rosteriputkea. Ja pätkä auton jäähdytinletkua (nähtäväksi jää kestääkö lainkaan bensaa....). Hitsaamisesta ja sovittamisesta ei sen enempää, putsari mahtui paikalle, suodattaa jotain toivottavasti. Hirvittävä suutinjumppahan tästä operaatiosta tuli, lauantai-iltaan mennessä ei ihan käy kunnolla. Toivoa on, alavääntö kasvoi todella paljon, ylhäältä laulaa rajoittajaa vasten kauniisti. Keskialue on vielä hakusessa, toivottavasti sopiva seos löytyy tällä neulalla, toisenlaista näihin kopiokaasareihin voi olla hankala saada. Kaasuttimessa ei ole kiihdytyspumppua, mutta vaikuttaa vahvasti sille tässä vaiheessa, että sen saa toimimaan ilman sitä. Ainakaan tällä hetkellä pyörää ei saa sammumaan todella nopeallakaan kaasun avauksella, ns miettimisaikaa ei ole. Pakoäänet kasvoivat huomattavasti, kuten myös teho. Ns mutu-tuntumalla ollaan lähellä 25 hevosvoimaa. Käytän mopon dynossa jahka saan sen toimimaan, jännä nähdä tulokset.

Imusarja ja kaasuttimen vaihto





Kun taasen on viikonloppu, on hiukan enemmän aikaa hieroa Mikilonia. Koska tarvikkeita iskaripäivitykseen ei ole, päätän vaihtaa kaasuttimen. Kaverilta olen saanut kokeeksi Keihinin PWK-kaasuttimen hyvälaatuisen 30mm kopiokaasarin. Eihän se tietenkään istu alkuperäiseen imusarjaan. Siispä uutta väsämään. Mun projektit lähes poikkeuksetta alkaa roskisten ja nurkkien tonkimisella, turhaan niitä tarvikkeita etukäteen hankkii, ainahan ne voi tehdä niistä romuista mitä kissa on kaapin alle kantanut ja naapuri unohtanut tonttinsa rajalle. Tovin tonkimisen jälkeen tarvittava aines on kasassa. Pari 4mm rosteri latan pätkää ja veneen kaideprojektista ylijäänyt hiukan taivutettu 32mm rst-putki. Rälläköin latan pätkät pyöreiksi lätkiksi jotta saan ne sorviin kiinni. Sorvissa pyöräytin niihin sopivan kokoiset reiät. Ja taas rälläkällä laipan muotoon. Sovittamista ja pyörän vieressä kykkimistä tovi ja putki on pätkitty sopivaksi ja aika hitsata imusarja läjään. Vaikka kurapyörää tässä tehdään, voihan niitä osia aina vähän kiillottaa.......Kaasari sopi paikalleen, mopo lähti jopa käyntiin. Tästä on hyvä jatkaa ilmansuodattimen kimpussa

Etu-iskareiden öljynvaihto

Keula on tuntunut kokoajan turhan jäykälle ja vielä en ole vaihtokeulaa löytänyt, joten päätin vaihtaa öljyt josko olisivat vaan jäykkää laatua. Putki irti, yläpään tulppa irti ja väärinpäin vatin ylle. Ei tule mitään, mitä v...tua? Ei ole öljyä putkissa, osat hierottu vaseliinilla. Kiinan pojat varmaan säästäneet. Laitetaan kuitenkin öljyt putkiin. Sen verran kiinnitin huomiota, että taitavat olla ilma-iskarit kun noin suhisevat edestakaisin painellessa. Jep, yläpää ei pidä ilmaa.......tosin huomasin myös sen, ettei alapääkään pidä öljyä kun seuraavana päivänä talliin mennessä oli lisätyt öljyt verstaan lattialla. Tästä ei pidä masentuman, olinhan jo etukäteen päättänyt vaihtaa iskarit laatutuotteisiin. Kaikenlaista harmia, kun nyt on jarrutkin hyvin öljytyt, ei kitise.

Eli olisikos kellään myydä mielellään kokonaista kurapyörää varaosiksi? Esim Yamaha YZ/WR 125 ja isompi. Muitakin merkkejä voi tarjota. Halvalla......

maanantai 8. elokuuta 2011

Pakokaasuhommia



Tämän ehtoon aiheena oli pakoputken tyhjentäminen ylimääräisistä romuista. Kaikkea sieltä löytyikin. Vaimentajasta löytyi "mehiläispesä", joka jo näillä kilometreillä oli lähes tukossa->romukoppaan. Lisäksi oli reikäputken pätkä joka oli tulpattu->romukoppaan. Vaimentimeen jäi vain reikäputki ja villa, nyt näkyy läpi pöntöstä. Unohdin ottaa kuvat siitä, mutta eipä noissa vaimentimissa mitään ihmeellistä ole. Putki oli tukittu sylinterin kohdalta toisellakin mehiläispesällä, kuvista toivottavasti näkyy kuinka tiuhat nuo katalysaattorit on. Vielä irroitin ja heitin romukoppaan pakokaasunkierrätysventtiilin, 3mm rosterista väsäsin lapun reiän peitoksi. Mitä jäi illan projektista päällimmäiseksi? Hyvä mieli ainakin, kulkupuoli parani huomattavasti, nyt sutii jo soralla. Ei tosin ihan lapasesta pääse riistäytymään, mutta parinkymmenen paremmalla puolella hevosvoimissa varmasti jo ollaan. Sillä pappa-enskaa jo köröttelee mainiosti, ei kuitenkaan liukkaallakaan tarvitse pelätä tyhjäkäynnillä sutimista. Äänet pysyivät varsin maltillisina, vaikka etukäteen pelkäsin joutuvani tukkimaan uudelleen pönttöä. Laihalla tosin on nyt tietenkin, joten koeajo jäi todella lyhyeksi. Suutinjumppaa onkin tarjolla seuraavan vapaa-illan sattuessa

sunnuntai 7. elokuuta 2011

Takapyöränlaakerit

Takapyörää irroittaessa huomasin laakereiden olevan "valmiit" jo näillä kilometreillä. Uudet laakerit hankittuani totesin akselin olevan noin 0,10mm liian ohut, laakerien pyörimisjäljet näkyi jo akselissa. Laakeriliimalla toivon uusien laakereiden pysyvän kiinni akselilla loppukesän, talvella sorvauslistaan menee uusi taka-akseli....

Takajarru



Takajarrun naputtava ääni jarruttaessa ja "tökkiminen" johtui liian isosta levystä ja väljistä satulan kiinnityksistä. Jarruttaessa satula pääsee kääntymään vähän, ja levy otti kiinni jarrupalojen kiinnitystappiin. Ratkaisuna levyä sorvissa noin 3mm pienemmäksi, turha oli pelko materiaalin liiallisesta kovuudesta.....vaihdoin taaksekin palat. Pitemmän päälle pakko vaihtaa jarrut kokonaan, tehdä uudet kiinnitykset. Jostakin pitäisi löytää vaikkapa konerikkoinen "laatu" kuramopo, josta ainakin jarrut ja iskunvaimentimet........

Keskimmäinen kuva todistaa vääräksi väitteen että Kiinalaiset ei käytä lukitteita. Pehmeät levyn kuusiokolopultit pyöristyivät heti käyttökelvottomiksi. Jotain valkoista mähnää kierteissä niin paljon ettei auennut millään ennen kuin hitsasin 8mm kuusiokantapultin levypultin päähän.....no nyt on jarrulevyn pultitkin vaihdettu kestävämpiin

Etujarru


Etujarru laahasi, eikä ottanut kiinni kuin toiselta puolen. Syyksi paljastui jarrusatulassa olevat poistamattomat valupurseet (alempi kuva). Ratkaisuna rälläkkä ja fiiberilaikka, jolla siivoilin satulan (ylempi kuva). Vaihdoin jarrupalat samalla, nyt toiveita että jarru alkaa toimimaan kunhan palat asettuu, ei ainakaan laahaa enää.....